Golf w Umbrii

English version: Golf in Umbria

tytułowe

Po dwóch miesiącach pobytu na Sycylii opuściliśmy wreszcie Wyspę Słońca i udaliśmy się promem do Livorno. Ostatni tydzień spędziliśmy zaś w północnej Umbrii, w prowincji Perugia, w okolicy miejscowości Nocera Umbra. Mieliśmy okazję zobaczyć Asyż a z mniej znanych miejscowości pobliskie prowincjonalne Foligno, Spello oraz wymienioną wcześniej Nocera Umbra.

W Asyżu byliśmy 1 maja. Widać, że dużo Polaków postanowiło spędzić majówkę w mieście Świętego Franciszka, bo po włoskim, to właśnie polski był najczęściej słyszanym językiem na ulicach miasta.

Wchodzimy do średniowiecznego centrum Asyżu. Po mocno zaniedbanej Sycylii takie widoki to spora odmiana.

Wąskimi, zabudowanymi kilkusetletnimi domami ulicami powoli wspinamy się pod górę, aby dojść do najsłynniejszego miejsca w Asyżu, czyli Bazyliki Świętego Franciszka.

Jesteśmy na miejscu.

Z placu przed górną częścią świątyni rozciąga się widok na otaczającą plac katedralny kolumnadę oraz pobliską, malowniczą okolicę.

Znakomite wrażenie robią rozwieszone w całym mieście na średniowiecznych murach flagi. Dodają one nie tylko kolorytu, ale sprawiają, że to, na co patrzymy wydaje się być jeszcze bardziej autentyczne. To tak jakbyśmy przenosili się do innej epoki.

Patrzymy na górującą nad miastem Świętego Franciszka twierdzę.

Z jej murów rozciąga się znakomity widok na wschodnią część Asyżu.

Zdecydowanie mniej znanym, ale również dość ciekawym miastem w okolicy jest położone nieco na południowy-wschód od Asyżu Foligno. Co prawda nie ma tak interesującej historii jak Asyż, ale mimo wszystko warto poświęcić chwilę, aby je zobaczyć. Przy głównym placu miasta, Piazza della Repubblica, znajduje się Katedra Św. Felicjana.

Po drugiej stronie placu znajduje się górujący ponad pozostałe zabudowania Ratusz Miejski.

Jedna z ulic w centrum Foligno. Miasto na przestrzeni lat nieco zatraciło swój dawny charakter, jednak takie miejsca jak to przywołują ducha przeszłości, którego można spotkać również w wielu innych urokliwych zakątkach miasta.

Z Foligno ruszamy do położonego rzut beretem Spello. Tutaj mamy już zdecydowanie więcej do zwiedzania, bo miasto wygląda niczym położony na wzgórzu skansen w którym czas zatrzymał się setki lat temu. Ponadto wszystkie domy, kościoły i budynki użyteczności publicznej są pieczołowicie odnowione dzięki czemu czujemy się tam wyjątkowo.

Przed nami brama miejska. Wygląda niepozornie, ale wszystko co najważniejsze znajduje się dopiero za nią.

Nawet pogarszająca się pogoda nie odstraszyła nas od zwiedzenia Spello. Jego panorama, widoczna z drogi Foligno-Perugia, robi niesamowite wrażenie. Choćby dlatego warto się tutaj wybrać.

Gdyby nie samochody, które nomen omen Włosi kochają, trudno byłoby powiedzieć kiedy zostały zrobione te zdjęcia.

Bardzo stylowy sklep z winem, których zresztą jest tutaj mnóstwo.

Dochodzimy do niewielkiego tarasu widokowego w zachodniej części miasta. Z tego właśnie miejsca patrzymy na północ.

Miasteczko jest niewielkie więc nawet błądzenie plątaniną średniowiecznych uliczek nie wprowadzi nas w kłopoty. Zawsze uda się dojść do Via Roma, głównej ulicy przebiegającej przez środek Spello.

Warto zauważyć, że mieszkańcy bardzo dbają o zieleń. Przy domach, na parapetach i schodach wystawione są donice z kwiatami, które niewielkim kosztem zdecydowanie podnoszą atrakcyjność tego miejsca.

Na sam koniec zostawiliśmy sobie zwiedzanie Nocera Umbra, nieopodal którego się zatrzymaliśmy w tym tygodniu. Jest to, podobnie jak Spello, niewielkie położone na wzgórzu miasteczko jakich w Umbrii pewnie setki.

Zabudowa jest miejscami nieco wyższa niż w Spello, ale widać, że Nocera Umbra nie miała w przeszłości tak bogatej historii jak Spello. Mniej jest kościołów, pałaców i miejsc na których można na dłużej zawiesić oko.

Na szczycie wzgórza na którym założono miasto znajduje się katedra Duomo di Santa Maria Assunta za którą znajduje się taras widokowy.

Z tarasu widzimy pobliskie wzgórza oraz wijącą się wśród nich drogę prowadzącą do Foligno i Spello. Tak właśnie wygląda wiosną malownicza, nieco pagórkowata i przede wszystkim bardzo zielona Umbria.

Kolejny tydzień również spędzimy w tej okolicy. Zawitamy także do Toskanii, która znajduje się zaledwie kilkanaście kilometrów na północ.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.