Golf na południu Sycylii

English version: Golf in the south of Sicily

tytułowe

Za nami 14 000 kilometrów naszej podróży. W ostatnim tygodniu dotarliśmy do jednego z najdalszych punktów, które planowaliśmy zobaczyć. Było to południe Sycylii, gdzie zwiedziliśmy położone wśród wzgórz malownicze miasta – Modica, Ragusa i Scicli. Każde z nich jest na swój sposób piękne, a elementem je łączącym jest jednolita, późnobarokowa zabudowa wśród której największe wrażenie robią znajdujące się niemal na każdym kroku kościoły i okazałe pałace.

W poniedziałek byliśmy w Modicy. Miasto składa się z dwóch części – starszej górnej, oraz nowszej – dolnej. Golf czekał na nas na dole.

Chociaż główne zabytki Modicy znajdują się w górnej części grodu to warto również pospacerować po nowszej części miasta.

Powoli wspinamy się na górę a za naszymi plecami widzimy panoramę dolnej części Modicy. Zwracamy uwagę na widoczny w oddali, wysoki na kilkaset metrów most, po którym prowadzi główna droga z tej części kraju do środka wyspy.

Poniżej kilka panoram ukazujących malownicze położenie miasta wśród otaczających je skalistych wzgórz.

Docieramy do głównego zabytku starego miasta, czyli katedry San Giorgio. Podobnie jak w wielu innych miastach Doliny Noto, świątynia została wybudowana od nowa po tragicznym w skutkach trzęsieniu ziemi z 1693 roku.

Kolejny przykład sycylijskiego baroku to wyglądająca na dopiero co odrestaurowaną Chiesa di San Giovanni Evangelista.

Z okolic kościoła patrzymy jeszcze raz na centrum „nowej” Modicy przez środek której przebiega główna arteria miasta – Corso Umberto I.

Powoli schodzimy na dół mijając między innymi widzianą już wcześniej katedrę San Giorgio.

Uliczki, którymi wiedzie droga powrotna urzekają swoim naturalnym pięknem. Wszędzie jest pełno zieleni, na sznurkach suszy się pranie a między nogami co chwilę przebiegają pojawiające się nie wiadomo skąd koty.

Przy Corso Umberto I, naprzeciwko znanego na Sycylii Muzeum Czekolady, znajduje się Chiesa di San Pietro z naturalnej wielkości figurami świętych na ogrodzeniu.

Ostatni rzut oka na górujący nad miastem zamek i otaczającą go zabudowę starego miasta w Modicy.

Kilkanaście kilometrów na północ i 200 metrów wyżej znajduje się kolejne z miast, które odwiedziliśmy w zeszłym tygodniu – Ragusa. Podobnie jak Modica, Ragusa składa się z nowego miasta oraz położonej na wzgórzu Ragusa Ibla. Oba miasta zostały połączone ze sobą dopiero w XX wieku.

W nowej części warto zobaczyć znajdującą się przy Corso Italia katedrę oraz zabudowę placu przy niej z Chiesa della Badia na czele.

Ragusa Ibla, czyli odpowiednik starego miasta w Ragusie.

Wejścia do miasta „strzeże” Chiesa Anime Sante del Pulgatorio.

Jedna z ulic prowadzących w stronę katedry.

Dochodzimy do Piazza Duomo i naszym oczom ukazuje się jeden z najpiękniejszych barokowych kościołów na Sycylii, czyli katedra San Giorgio. Święty Grzegorz jest jednym z najważniejszych patronów świątyń na Sycylii. Nie dziwi więc, że w każdym większym mieście jeden z głównych kościołów jest pod jego wezwaniem.

Na skraju Piazza Duomo kolejne znakomite przykłady architektury barokowej – Chiesa di San Giuseppe oraz ratusz miejski zlokalizowany w jednym z dawnych pałaców.

Dochodzimy do wschodniego krańca Ragusa Ibla. Za widocznym poniżej Parrochie di Ragusa rozciąga się egzotyczny park Gardino Ibleo, którego główną atrakcją jest spacerowa aleja wysadzana palmami.

Ostatni dzień poświęciliśmy na zwiedzenie Scicli. Jest to niewielkie miasteczko położone nieopodal nadmorskiego Pozallo, które było naszą bazą wypadową w tym tygodniu.
Zaparkowaliśmy w pobliżu Chiesa San Giuseppe i zaszliśmy do środka. Większość kościołów jest we Włoszech zamknięta więc każda okazja jest dobra, aby zobaczyć bogactwo i przepych sycylijskich świątyń.

Nad głównym placem Scicli, Piazza Italia, góruje Chiesa Madre San Ignazio de Loyola.

Jesteśmy w centrum miasta. Gdzie nie spojrzeć, kościół. Na szczęście zabytkowa architektura Scicli znajduje się pod patronatem UNESCO więc Włosi nie szczędzą pieniędzy i wysiłku, aby liczne świątynie i pałace utrzymać w dobrym stanie.

Dawna miejska fosa a po obu stronach typowa zabudowa mieszczańska.

Jeden z piękniejszych placów Scicli z ratuszem mieszczącym się w Palazzo delle Palle i Chiesa San Giovanni Evangelista.

My powoli wspinamy się pod górę, na wzgórze z ruinami zamku oraz Chiesa San Matteo, aby stamtąd podziwiać panoramę miasta. Na początku jest jeszcze dość płasko…

…ale z każdym metrem droga jest coraz węższa i coraz ostrzej pnie się pod górę.

Na samym końcu wspinaczki przemieszczamy się wzdłuż dawnego muru zamkowego.

I jesteśmy już na górze! Roztacza się z niej piękny widok na malowniczą kotlinę w której przed wiekami ulokowało się Scicli.

Cali i zdrowi wróciliśmy na dół. Ci panowie instalowali ozdoby wielkanocne, które rozświetlą miasto między innymi podczas zaplanowanej na koniec marca procesji „Uomo Vivo” ze Scicli do położonej nieopodal Donnalucaty.

Po tych wszystkich wrażeniach udaliśmy się na parking, gdzie czekał na nas Golf. Zaraz potem pojechaliśmy prosto nad Morze Śródziemne, do portowego Pozallo.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.