Golf w Lizbonie

English version: Golf in Lisbon

tytułowe

W drugim tygodniu naszej podróży przez Portugalię zwiedziliśmy miasta Sintrę oraz Lizbonę. Odwiedziliśmy też Cabo de Roca, czyli najdalej na zachód wysunięty punkt kontynentu europejskiego.

Zaczynamy od Cabo de Roca, który zwiedziliśmy w poniedziałek. Ze słonecznego Algarve mieliśmy do pokonania ponad 300 kilometrów a im bliżej Lizbony tym bardziej górzysty krajobraz widzieliśmy przed oczami. Kulminacją były właśnie okolice przylądka Roca, gdzie do pokonania było kilka naprawdę sporych wzniesień.

Jest godzina 7.00, za chwilę wstanie słońce. Patrzymy na latarnię morską na Cabo de Roca.

Miejsce oznaczone krzyżem to symboliczny punkt pokazujący najdalej na zachód wysunięty punkt kontynentalnej Europy. Dodajmy, że to również jedno z najbardziej wietrznych miejsc jakie do tej pory odwiedziliśmy.

Kolejnego dnia byliśmy już w Sintrze. Miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO z uwagi na unikalny krajobraz i zabytki takie jak zamek Maurów, Pałac Pena czy klasztor Kapucynów. Położona na wzgórzu „właściwa” Sintra to niewielkie stare miasto i rozsiane po pagórkach historyczne, piękne budynki.

Patrzymy na mury zamku Maurów zbudowanego w czasie ich panowania na Półwyspie Iberyjskim.

Nazajutrz byliśmy już w Lizbonie. Łącznie na zwiedzanie miasta poświęciliśmy trzy dni. W środę odwiedziliśmy dawną portową dzielnicę Belem (po polsku „Betlejem”), czwartek przeznaczyliśmy na historyczną Alfamę a piątek na główną część zabytkowego starego miasta w Lizbonie.

W środę stolica Portugalii przywitała nas gęstą mgłą, która utrzymała się w zasadzie do późnego popołudnia. Zwiedzanie zaczęliśmy od nabrzeża Belem, gdzie znajduje się Pomnik Odkrywców wybudowany w pięćsetną rocznicę śmierci Henryka Żeglarza. Pomnik przypomina o wielkich odkrywcach oraz dawnej potędze morskiej Portugalii.

Słynna Torre de Belem. Wieża portowa wybudowana na początku XVI wieku w stylu nazwanym później manuelińskim żegnała i witała wszystkich, którzy wypływali z Belem w daleki świat i wracali z morskich podróży. Budowla miała nie tylko bronić portu, ale również wzbudzać respekt u przybywających do Lizbony żeglarzy.

W Belem znajduje się również jeden z najważniejszych zabytków sakralnych Lizbony – Klasztor Hieronimitów. Zbudowany, podobnie jak Torre de Belem, w stylu manuelińskim jest szczytowym osiągnięciem typowej dla Portugalii architektury będącej swoistym połączeniem gotyku i renesansu.

W klasztorze znajduje się grób Vasco da Gamy, portugalskiego żeglarza, który jako pierwszy z Europejczyków odkrył drogę morską do Indii.

Patrzymy na klasztor oraz znajdujące się obok Muzeum Morskie z Rue Belem, głównej ulicy biegnącej przez dawne przedmieście, a dziś jedną z dzielnic Lizbony.

Idąc dalej w stronę centrum mijamy Most 25 Kwietnia spowity w gęstej mgle. Po drugiej stronie wybrzeża znajduje się niewidoczna tutaj, ogromna figura Chrystusa z rozpostartymi ramionami wybudowana na wzór tej znajdującej się w Rio de Janeiro.

Kolejny dzień przywitał nas zdecydowanie lepszą pogodą i o wiele lepszą widocznością. Zaczęliśmy od Alfamy, której panoramę obserwujemy z nabrzeża Tagu.

Jednym z charakterystycznych lizbońskich zabytków jest znajdujący się tutaj kościół Sao Vincecte de Fora.

Alfama pełna jest wąskich, stromych uliczek oraz krętych przejść.

W jednej z nich znajdujemy małą piekarnię, która serwuje tradycyjne pastel de nata, czyli małe tartaletki z ciasta francuskiego wypełnione delikatnym, słodkim kremem jajecznym w konsystencji przypominającym budyń.

Tym sposobem dotarliśmy do Katedry Se, najważniejszego zabytku sakralnego Alfamy. Wybudowana w 1150 roku świątynia upamiętnia wyzwolenie miasta spod panowania Maurów.

421

Piątek to kolejny dzień pięknej, idealnej do zwiedzania pogody. Temperatura oscylowała w granicach 15-20 st. C, co przy bezchmurnym niebie w niczym nie przypominało znanych nam dotychczas warunków panujących w Polsce pod koniec stycznia.

Zaczęliśmy od głównego Placu Lizbony, Praca de Comercio i znajdującego się tam Arco da Rua Augusta.

Pośród gęstej miejskiej zabudowy znajduje się nietypowa wieża widokowa z której rozpościera się znakomita panorama na całą Lizbonę.

Zaraz obok jest Praca de Figueira z którego dobrze widać znajdujący się na wzniesieniu Klasztor Karmelitów. Poniższe zdjęcie dobrze obrazuje jak rozlokowane jest centrum Lizbony. Klasztor znajduje się w linii prostej naprawdę blisko jednak należy pokonać naprawdę sporą różnicę wysokości, żeby się do niego dostać.

Kolejny dowód na to, że centrum Lizbony jest trudnym miejscem do przemieszczania się. Ten tramwaj dotarł już do końca swojej trasy, ale żeby się tu dostać musiał pokonać kilkunastoprocentowe przewyższenie terenu.

My wspinaczkę mamy już za sobą więc udajemy się w dół, w kierunku Basilica de Estrela.

Bazylika została wybudowana u schyłku XVIII wieku w stylu barokowo-klasycystycznym. Jest jednym z głównych zabytków zachodniej części starego miasta w Lizbonie.

Na koniec panorama centrum Lizbony z charakterystycznym Zamkiem Świętego Jerzego na wzniesieniu po lewej stronie.

425

W przyszłym tygodniu wybieramy się do Fatimy, by odwiedzić jedno z najsłynniejszych sanktuariów i miejsc pielgrzymkowych chrześcijan oraz m.in. do Coimbry, będącej do 1255 roku stolicą Portugalii.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )