Golf w Alicante

English version: Golf in Alicante

244

Jesteśmy z powrotem po krótkiej przerwie! Ostatni tydzień listopada spędziliśmy odpoczywając u znajomych w Walencji, ale nie przeszkodziło nam to w odwiedzeniu Alicante i Castellon de la Plana, miast położonych kolejno na południe i na północ od stolicy regionu, czyli Walencji.

Zaczynamy od Alicante, czyli drugiego największego miasta we Wspólnocie Walencji położonego ok. 180 km na południe od jej stolicy. Historia Alicante sięga 7 000 lat, ale dopiero około 3 000 lat temu tereny te znalazły się w orbicie zainteresowania ówczesnych potęg morskich – Fenicjan i Greków. Później prawa do tych terenów rościły sobie Kartagina i Rzym a w średniowieczu, podobnie jak reszta Półwyspu Iberyjskiego, region znalazł się pod panowaniem arabskim.

Do dziś możemy obserwować ślady obecności muzułmanów w tym regionie, chociażby w postaci najważniejszego zabytku Alicante, Castell de la Santa Barbara, którego zabudowania datowane są na IX wiek.

Wróćmy jednak do teraźniejszości. Na południe od Alicante udało nam się znaleźć miejsce do zatrzymania na kilka dni. Mieliśmy z niego znakomity widok na miasto.

Golf wydaje się również zadowolony z takiego obrotu sprawy.

Jedziemy do Alicante. Miasto jest dziś dużym portem i ośrodkiem turystycznym. Wzdłuż zatoki jachtowej i głównej plaży miasta, Platja del Postiguet, ciągnie się wysadzany palmami deptak, Passeig Esplanada d’Espanya.

236

Po drugiej stronie deptaka znajduje się Barrio da Cruz, średniowieczne centrum miasta, które do dziś nie zachowało się w całości a stara zabudowa przeplata się z nowocześniejszą. Jednym ze współczesnych budynków jest górujący nad miastem, 33-piętrowy hotel Tryp Gran Sol.

241

W marinie, pod palmami, zimują łodzie i jachty wypoczynkowe.

Po drugie stronie zatoki znajdują się hotele, kasyna i dyskoteki. Jest to typowo rozrywkowa część miasta, która o tej porze roku jest już raczej cicha i spokojna.

Patrzymy z tego miejsca na północ i widzimy wspomniany już wcześniej Castell de la Santa Barbara na wzgórzu Benacantil (220 m n.p.m.). Wzgórze wraz z hotelem Tryp Gran Sol stanowią dwie główne dominanty w panoramie Alicante i są szczególnie dobrze widoczne z morza.

229

Z części nadmorskiej wchodzimy do centrum miasta. Jesteśmy już w Barrio da Cruz.

Po drodze mijamy średniowieczną bazylikę de Santa Maria d’Alacant.

230

Na jednej z uliczek, zamienionej w pieszy deptak, wyrosły muchomory.

243

Z Barrio da Cruz udajemy się nieco wyżej w stronę Castell de la Santa Barbara a mianowicie do kaplicy Santa Cruz znajdującej się na jednym ze wniesień górujących nad miastem. Droga pod górę wiedzie pomiędzy ślicznie położonymi domkami zdobionymi ceramiką i otoczonymi bujną roślinnością. Każde możliwe miejsce jest zajęte pod donice z kwiatami.

Po niedługiej wspinaczce docieramy na szczyt, do niewielkiej pobielanej kaplicy. Ze wzniesienia widzimy w całej okazałości Castell de la Santa Barbara, główny zabytek Alicante.

229

Spoglądając na prawo możemy już obserwować rozciągającą się stąd panoramę Alicante.

247

248

Wracamy na wybrzeże w stronę Platja del Postiguet. Po jednej stronie znajdują się wysokie bloki z których rozciąga się widok wprost na błękitną toń Morza Śródziemnego.

Natomiast patrząc w drugą stronę widzimy główną miejską plażę rozświetloną promieniami ciepłego jeszcze, grudniowego słońca.

Chętnych do kąpieli raczej niewielu. Do spacerów wręcz przeciwnie. Większość od chodzenia po piasku woli jednak przechadzki wygodnym deptakiem zaraz obok.

Po drugiej stronie deptaka ciągnie się nieprzerwana linia kawiarni i restauracji ze stolikami wystawionymi na ulicę. Zapewne w szczycie sezonu trudno tutaj o choćby jedno wolne miejsce.

Żegnamy się z Alicante. Na koniec jeszcze raz Castell de la Santa Barbara. Tym razem rozjaśniony światłem miejskich latarni.

Zanim dotarliśmy do Alicante, dwa tygodnie wcześniej odwiedziliśmy Castellon de la Plana, położone na wschód od Walencji. Jest to średniej wielkości, liczące ok. 170 tysięcy mieszkańcow, miasto w północnej części regionu Walencja. Dzieli się na dwie części – Castellon znajdujący się nieco w głębi lądu, oraz nadmorskie El Grao de Castellon z portem, piaszczystymi plażami oraz towarzyszącą im infrastrukturą wypoczynkowo-rekreacyjną.
Sam Castellon de la Plana nie wyróżnia się niczym szczególnym. Ot, typowe hiszpańskie miasto. Zawsze znajdzie się jednak coś co przyciągnie uwagę i jest nietypowe dla przybysza z dalekich stron.
Po mieście można poruszać się m. in. trolejbusami, które mają wyznaczone osobne pasy pomiędzy jezdniami na głównych drogach w mieście (jak w Polsce tramwaje). Co ciekawe, trolejbusy wjeżdżają również w ciasne uliczki centrum miasta dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu.

225

Docieramy do głównego placu w Castellon de la Plana. Mieści się tutaj katedra, ratusz, hala targowa i biuro informacji turystycznej.

My patrzymy na katedrę…

222

…i na ratusz miejski.

224

Po drodze mijamy jeden z typowych hiszpańskich sklepów regionalnych. Można w nim kupić tradycyjne jamones, czyli podsuszane udźce wieprzowe (w całości). W większości restauracji, sklepów i supermarketów przy stoiskach mięsnych unosi się charakterystyczny zapach tej hiszpańskiej wędliny.

Na koniec to, co w Hiszpanii najlepsze, czyli pomarańcze. O tej porze roku już rozpoczynają się zbiory cytrusów na Półwyspie Iberyjskim. Te, które rosną przy wielu ulicach w miastach raczej nie nadają się do jedzenia (są twarde i kwaśne), ale wystarczy wyjechać za miasto, żeby można było bez problemu spróbować świeżych mandarynek czy pomarańczy.

Na tym kończymy naszą dzisiejszą relację. Jutro wybieramy się dalej na południe, w kierunku Wspólnoty Murcji, która z kolei od południa graniczy z Andaluzją, najcieplejszym regionem Hiszpanii, gdzie będziemy już na początku 2018 roku.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.